Tips för att fota event

100 grader Karlstad fotograf Pär Englund Fryken Media

Den senaste tiden har jag fotat och filmat en handfull event i Karlstad av typen ”kickoff”, ”konferens” och ”middag/fest”. I det här inlägget tänkte jag dela några anspråkslösa tips för att allt ska flyta på bra.

Praktiska tips

Inför eventet:

  • Skriv ut ett körschema och lägg i kameraryggsäcken. Det kan vara skönt att luta sig mot för att kunna ligga ett steg före under kvällen.
  • Packa ner hörselproppar. Du kan behöva krypa ner framför en högtalare för att hitta en bra vinkel. Likaså är ljudnivån hög senare på kvällen när dansgolvet öppnar.
  • Packa ner mellanmål. Även om du på förhand har fått reda på att det finns mat åt dig så kan schemat ändras och din lucka för mat försvinna. Ta med några smörgåsar, nötter eller dylikt för att hålla ångan uppe.
  • Ta med något vitt för att sätta vitbalansen. Att ljustemperaturen skiftar är naturligt men om det är någorlunda konstant ljus på exempelvis en scen så kan det vara praktiskt att gå upp där i förväg och göra inställningar som du använder senare på kvällen.

Under eventet:

  • Scouta inför saker du inte kan påverka, exempelvis varifrån personer kommer upp på scen. Prata också med ljustekniker om det när något särskilt på gång som kan göra sig bra på bild. Kanske är det något dansnummer som du vill ha i motljus – då kan det vara bra att ha kollat vinkeln i förväg.
  • Gå nära. Jag föredrar att fota mingelbilder med antingen 35 eller 50 mm. Helst sätter jag fokus på en gäst med mycket energi och ramar in bilden med armen eller axeln på personen som gästen pratar med (det som i filmens värld kallas ”dirty shot”).
  • Be att få vara en fluga på väggen. Jag brukar gå fram och säga: ”Hej, jag dokumenterar kvällen. Är det OK om jag fotar när ni står här och pratar med varandra? Bry er inte om mig. Jag är en fluga på väggen bara.” Det brukar resultera i att de skrattar åt situationen och den udda känslan av att vara observerade. Då tar jag bilden.
  • Variera utsnittet. Zooma med benen. Ta etableringsbilder där man ser sammanhanget. Ta närbilder på ansikten som ler. Och allt däremellan.
  • Mina kamerainställningar brukar vara ISO 1000–4000, f/2-f/3.2 och 1/100–1/200. RAW, alltid RAW-format.

Exempel på uppdrag

Mitt senaste uppdrag var på näringslivsgalan 100 grader Karlstad som arrangerades på Karlstad CCC den 11 november. Jag var där och dokumenterade kvällen. Som företagare övervägde jag dessförinnan att medverka som gäst så det var kul att vara med på ett hörn, om än med blåstället på.

100 grader Karlstad fotograf Pär Englund Fryken Media

Galan sköttes av Pigga produktioner, med Erik Danielsson i spetsen, med stöd av bland annat JK Ljud & Ljus. Kul att så etablerade och erfarna företag har utgångspunkt i Karlstad.

100 grader Karlstad fotograf Pär Englund Fryken Media

Kvällen innehöll många visuellt tacksamma element såsom ljusshow med laser, välfyllt dansgolv, en glad Mark Levengood, magiker, karismatiska artister, en showande saxofonist etc.

100 grader Karlstad fotograf Pär Englund Fryken Media

Mitt uppdrag var att fånga glädjen på mingelgolvet, fota artister och prisvinnare på scen samt porträttera vinnarna framför en fotovägg. För de sistnämnda bilderna riggade jag tre ljus och skapade en liten ministudio för att slippa vara beroende av kontinuerligt B-ljus på plats (och de begränsningar kopplat till höga ISO-tal som det skulle innebära).

För länge sen fotade jag livemusik åt NWT. Det var en kul tid – både att lära känna ny musik och att smaka på redaktionellt arbete. Jag minns hur tacksamt det kan vara att vara framme vid scen om ljuset var fint. Samma vibbar på CCC denna kväll. Ljusdesignen var imponerande, med inslag av laser.

100 grader Karlstad fotograf Pär Englund Fryken Media

En tekniker berättade var jag kunde röra mig för att ”slippa få in laser i kameran”, vilket tydligen kan förstöra sensorn. Han pratade av egen erfarenhet. Det hade jag ingen aning om.

Apropå ljus och laser – vitbalansen var ”all over the place”. Och levererar man 500 bilder är tiden knapp för att detaljjustera. Det är bara att acceptera att just scen- och publikbilder skiftar mycket i färg. Även om jag kör med RAW så går det inte att få till – alla ser för det mesta ut som blå smurfar i publiken oavsett hur mycket jag drar i reglagen.

En sån här kväll är väldigt intensiv. Att följa ett körschema som är definierat ner på minuten ger ett adrenalinpåslag, inte olikt det jag fick som lagidrottare. Det gäller att prestera, att vara på tå för saker och ting händer bara en gång.

Publicerat den
Kategoriserat som Uppdrag

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *