Film om AI-baserade beslut

Gezt.io hjälper turistdestinationer med hjälp av AI för att skapa bättre beslutsunderlag. Vad vill kunden? Hur rör sig kunden på orten? Bakom företaget står den gamla OS-alpinåkaren Lars-Börje ”Bulan” Eriksson.

Mitt uppdrag bestod i att skapa en film som beskriver erbjudandet till destinationsutvecklare, alltså personer som jobbar för att fler gäster ska besöka en ort. Jag skrev manus, hittade bilder och filmklipp, bearbetade och animerade.

Filmen är en så kallad skrivbordsprodukt – en film som jag inte lämnat skrivbordet för att göra (läs ”inte spelat in nytt material utan återanvänt arkivmaterial”). Jobbet gjordes i Davinci Resolve och After Effects. Här är filmen:

https://vimeo.com/779178630

Den här typen av förklarande filmer gör jag gärna mer av. Med bakgrund som ingenjör och teknisk kommunikatör – och med intresse för mixen av estetik och pedagogik – känns det som en naturlig genre för mig att utforska vidare.

Från mitt perspektiv finns det i huvudsak två filmtyper:

  1. Korta och enkla instruktionsfilmer. Dessa filmer går rakt på sak och svarar på en fråga som motsvarar populära sökord på Google. De här filmerna kan företag låta producera för att bygga förtroende och agera kunskapsspridare på Youtube. Cykelhandlare kan visa hur man servar sin cykel, bilhandlare kan förklara för- och nackdelar med elbilar, besiktningsmän kan visa hur en överlåtelsebesiktning går till i samband med ett husköp etc.
  2. Explainer videos. Används inte sällan för att lansera en produkt eller tjänst. Dramaturgin är ofta densamma (problem > turning point > solution > call to action) och kan sammanfattas med citaten ”Wouldn’t it be great if …?”, ”Thats why we created …” och ”Well now you can!”

En bra inspirationskälla för den senare typen är LA-baserade företaget Sandwich som blandar humor och snygg förpackning på ett imponerade sätt.

Publicerat den
Kategoriserat som Uppdrag

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *