Här är bilder och en film från ett uppdrag åt Viewbase, en del av CombinedX, som hjälper företag att ta datadrivna beslut.
Jag gillar den här typen av uppdrag, inte minst för att jag har en förkärlek för porträtt i miljö med inslag av blixt. Jag gillar arbetssättet med att reka platser, hitta en komposition och sen krydda med blixtljus.
Det är också kul att kunna kombinera foto och film. Med två kamerahus går det snabbt att växla mellan stillbild och film och på så vis få videoklipp som till utsnitt och uttryck motsvarar stillbilderna. Att spela in på det sättet känns tidseffektivt och skapar mervärde.
Herofilm till rekryteringssida:
Ett vägval för fotograferingen
Varumärkesbyggande personalporträtt av den här typen går principiellt att göra på två sätt:
- Vara en fluga på väggen och bara observera.
- Regissera situationer.
Alternativ 1) är enligt min erfarenhet bäst för att få äkta ansiktsuttryck hos personer som känner sig obekväma framför kameran. Men priset för äktheten är det ofta tar längre tid – för payoffen av alternativ 1) uppstår ju inte förrän personerna framför kameran ”glömmer bort” att de blir fotograferade, vilket är svårt om budgeterad tid är knapp. Alternativ 1) kräver inte sällan en syssla som håller personerna sysselsatta eller distraherade.
En fotograf som bara följer med ett flöde enligt alternativ 1) kan inte heller kontrollera ljuset lika bra vilket gör att det ”estetiska värdet offras på äkthetens altare”.
Alternativ 2) däremot tillåter utplacering av blixtar. På liknande sätt kan fotografen släcka glödlampor och lysrör i taket för att få en och samma färgtemperatur på ljuset (exempelvis fönsterljus + blixtljus). Fotografen blir en regissör som kan be om omtagningar, att en person gör en sak igen eller på ett annat sätt. Med ett antal i förval valda fotoplatser/situationer så kan alternativ 2) bli tidseffektivt, trots arbetet med att rigga ljuset.
Som fotograf är det kul att göra uppdrag av båda typer. I alternativ 1) får jag vara den rent dokumenterande pressfotografen som letar efter vinklar och uttryck medan kameran smattrar. I alternativ 2) får jag vara reklamfotografen som värderar bilden efter komposition och ljuskvalitet.
I fallet med Viewbase körde jag enligt alternativ 2. Jag tycker att det blev bra, vilket till stor del berodde på att personerna framför kameran var avslappnade och karismatiska.
Avslutningsvis följer här några tips för företag som vill fota sina anställda med hjälp av en extern fotograf:
- Ha en ”projektledare” som samlar kollegor i olika konstellationer och hjälper till att personerna framför kameran känner sig bekväma (är sig själva).
- Meddela personalen i förväg så att alla är på det klara med att fotografering sker (och att fotografen kanske behöver släcka ner takbelysningen i kontorslandskapet för att kontrollera ljuset).