Här följer tre exempel med arbetsprover på vad Fryken Media skulle kunna hjälpa företag med för att presentera sina produkter, tjänster och medarbetare.
För information om priser, användningsrätt och vad som ingår i ett typiskt foto- och filmuppdrag, vänligen läs mer här.
Utöver foto och film, erbjuder Fryken Media även hjälp med teknisk kommunikation i form av illustrationer (line art), textproduktion och layout för att göra innehåll snyggt och lättförståeligt. Företaget har även ett nätverk av samarbetspartners som kan hjälpa till med pressmeddelanden, varumärkesstrategi, kommunikationsplaner och administration av konton i sociala medier.
Kontakta Fryken Media så kan vi prata vidare.
#1: Ninetech
Ninetech, med säte i Karlstad, har ett 50-tal anställda och grundades 1993 av nio tekniker. Ninetech omsätter drygt 60 MSEK och är en del av koncernen CombinedX AB som består av nio företag med spets inom digitalisering.
Bildbank: personal och interiör
Bilder som visar företagets lokaler och medarbetare, både i form av miljöporträtt eller i arbete.
Den här typen av bilder kan användas på hemsidan, i rapporter och presentationer. Bilderna är varumärkesbyggande och visar de anställda samt den stämning som råder på kontoret. Att bygga en bildbank på detta sätt är en god investering eftersom vi har en tendens att göra affärer med trevligt folk.
Företagsfilm: historia och profil
Den här filmen försöker sätta fingret på framgången bakom Ninetech. Det handlar om visioner, nyfikenhet och jobba med kunder i framkant som vågar tro på icke-konventionella lösningar för att skapa den bästa tänkbara användarupplevelsen.
Mitt uppdrag var att hitta en ton med hjälp av egeninspelade rörliga porträtt, ett urval arkivklipp, klipptempo och musik som fångar Ninetechs identitet. Filmen används på hemsidan, under kundevent och andra tillfällen då utomstående ska lära känna Ninetech.
#2: Helmia
Helmia har cirka 400 medarbetare och omsätter över 2 miljarder kronor. All verksamhet bedrivs i Värmland, med säte i Sunne. I koncernen ingår fem helägda dotterbolag, Helmia Bil, Helmia Lastbilar, Helmia Fastigheter, ICA Toria och Helmia Motorsport.
Personalporträtt: CV-bilder
De här bilderna hamnar på Helmias kontaktsida så att kunder får ett ansikte på personen de har för avsikt att ringa. Bilderna används också i bl.a. verkstaden där varje anställd har sin egen plats där de tar emot kunder.
Kampanjfilm: Renault-erbjudande
Att göra kampanjfilmer är ett effektivt sätt att nå ut. Film tenderar ju att fånga uppmärksamhet på ett sätt som inte bilder (eller text) kan mäta sig med. Just den här filmen tog vi fram för lyfta olika erbjudanden från Renault.
Sälj- och rekryteringsbilder
De här bilderna illustrerar olika tjänster på Helmia. De ingår i en serie (ljudlösa) filmer som inkluderar rutbyte, lackering, slipning, däckbyte etc. Materialet används på motsvarande sidor på hemsidan samt i rekryteringssyfte. Det senare har i allmänhet blivit mer efterfrågat eftersom utmaningen att attrahera duktig personal på arbetsmarknaden blir allt hårdare.
Här är motsvarande stillbilder:
Eventfilm med kunder
Helmia sponsrar Färjestad BK. Uppdraget bestod av att dokumentera FBK:s kickoff på motorstadion Kalvholmen i Karlstad där spelarna fick köra folkrace och hinderbana samt åka med en professionell rallyförare.
Fryken Media är van att dokumentera event (kongress, konferenser, näringslivsgalor, leverantörsmässor) och gör även material inför event i form av filmer till presentationer eller film som rullar på skärmar vid en mässmonter.
Sponsorfilm
“Patriks prao” är en serie korta filmer där Helmia Bil lyfte fram Renault Captur, Volvo XC40 och deras begagnaterbjudande. Detta är den tredje filmen i serien.
I centrum står Patrik Werner – den passionerade sportchefen för Degerfors IF, en klubb som Helmia sponsrar. Tanken var att med humor måla upp en bild av en något excentrisk bilsäljare vars språk är präglat av fotbollstermer.
#3: Gezt.io
Gezt.io erbjuder ett AI-baserat och digitalt ekosystemet för sport-, event- och turistdestinationer som har utvecklats i syfte att ta beslut grundade på data istället för gissningar om vad gäster gillar.
Explainer video
Uppdraget för Gezt.io bestod av att skriva manus, hitta bilder och filmklipp, animera och redigera.
Filmen är ett exempel på en så kallad ”explainer video” som kortfattat förklarar en tjänst. Den här typen av uppdrag ligger nära mitt tidigare jobb som teknisk kommunikatör på Semcon Product Information (numera ”Aleido”) där jag skrev och illustrerade instruktioner och systembeskrivningar. Jag är utbildad ingenjör och gillar att vara det pedagogiska filtret mellan invigda och oinvigda.