Inför produktion

Bli en bättre beställare av foto och film Fryken Media Pär Englund

Syftet med det här inlägget är att hjälpa mina beställare av foto och film att maximera effekten av sin investering. Ambitionen är att inför produktionen skapa samsyn kring resultat, budget och förväntad effekt samt lyfta fram olika former av input som gör inspelningen och redigeringen enklare.

Det ligger i mitt intresse som företagare att mina kunder känner att de får valuta för sina pengar via bilder som används flitigt och genererar resultat. Det gör i sin tur att jag får förnyat förtroende.

Nedan listar jag frågeställningar som ofta dyker upp inför och under ett projekt. Listan är ett resultat av mina erfarenheter som teknisk kommunikationskonsult och frilansare.

Se listan som en resurs – inte som en mödolista lista med saker som måste besvaras. Ofta är jag själv projektledare och ser till att ha svar på de frågorna innan vi kör igång. Men, ju mer förberedda vi är tillsammans, desto bättre brukar slutprodukten bli.

Innehåll:

Mål och syfte

Motivera valet av medietyp (är t.ex. film bäst för att förmedla projektets budskap eller skulle det passa bättre med en kombination av text och bild, en animation eller dylikt).

Vad är syftet?

Vilken är målgruppen?

Vad är huvudbudskapet?

Vad är målet – vad hoppas ni kunna uppnå?

Hur kan målet mätas?

Hur ser planen ut för maximal effekt (publicering, annonsering, mätning)?

Budget, offert och fakturering

Vad är budgeten – är alla införstådda med vad projektet kommer eller får lov att kosta?

Fastpris eller löpande?

Önskas rapportering om nedlagd tid kontinuerligt?

Hur flaggas avvikelser och tillägg?

Faktureringsunderlag (org-nr, konto eller eventuell märkning)?

Gemensam syn på slutprodukt

Finns ett moodboard eller annan inspiration som visar vad beställaren är ute efter?

Länkar till konkurrenters liknande projekt?

Önskat format för bilder (liggande eller stående)?

Önskat format för video (9:16, 4:5, 1:1, 16:9)?

För film, vad är önskad längd (t.ex. 90, 60, 45, 30 eller 15 sek)?

Finns behov av fler versioner (fullversion, sammanfattande version, film för landningssida … se följande inlägg för olika typer av film)?

Budskap (manus)

Vad vill vi säga – vad är vårt huvudbudskap?

Vem skriver manus (beställaren, leverantören, beställaren gör ett utkast som leverantören förfinar ect)?

Språk

Finns stilguider att följa (tonalitet, stilnivå etc)?

Fundera gärna på följande:

  • Vad är problemet för användaren som produkten eller tjänsten löser?
  • Hur löser ert företag problemet?
  • Vad innebär detta för användaren?

Arbetsgrupp

Vilka personer ska leverantören samarbeta med (namn, e-post och telefonnummer)?

Potentiella roller:

  • Vem är beställare (personen som bestämmer vad leverantören förväntas göra)?
  • Vem är projektledare?
  • Vem svarar på praktiska frågor på plats (vaktmästare etc)?
  • Vem är expert på ämnet?
  • Vem granskar?
  • Vem slutgodkänner?
  • Vem tar emot leveransen?

Deadlines

När är följande deadlines:

  • Första utkast
  • Granskning
  • Leverans

Är alla medvetna om att handläggningstiden för ansökan om spridningstillstånd för drönarmaterial är lång vilket gör att den typen av klipp utgör en flaskhals i projektet och begränsar när vi kan publicera materialet? Läs mer här.

Inför inspelningsdagen

Mötesplats – där dagen börjar (gärna Google maps-länk)?

Inspelningsplats – för location scouting via t.ex. Google Earth (gärna google maps-länk)?

Finns det personer under dagen vars tid är begränsad eller andra hållpunkter som vi måste förhålla oss till (exempelvis modellers eller vaktmästares tillgänglighet)

Körschema (starttid, raster, lunchrast, tid att åka hem för att hämta barn etc)?

Inför redigering

Skicka input till redigeringen i form av:

  • logotyper (gärna, om det finns, transparent och animerad)
  • fonter
  • eventuella grafiska riktlinjer
  • eventuella bildpolicies (inklusive manér, etiska riktlinjer avseende bl.a. retusch och frågor kopplade till hållbarhet och genus etc)

All form av grafik tas tacksamt emot i vektorformat.

Inför leverans

Hur ska de färdiga filerna skickas? Här har jag självklart egna rekommendationer men ibland har kunder särskilda önskemål avseende:

  • filformat
  • dimensioner och upplösning
  • maximal filstorlek
  • färgrymd
  • leveransmetod (Dropbox, FTP, WeTransfer etc)
  • syntax för namngivning av filer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *