Kickstarta din marknadsföring med en visuell boost av bra bilder och filmer!
Visuellt innehåll är nyckeln till framgångsrik marknadsföring. Men vilka bilder och filmer behöver ditt företag för att verkligen sticka ut och skapa engagemang? För att göra det enkelt för dig har jag sammanställt en lista med de mest användbara typerna av visuellt material som hjälper företag att stärka sitt varumärke, nå rätt målgrupp och driva försäljning.
Oavsett om du är i startgroparna eller vill förnya din marknadsföring, kommer den här listan förhoppningsvis att ge dig inspiration och konkreta idéer för att komma igång.
Bilder som gör skillnad
Kontaktbilder: Professionella porträttbilder mot neutral bakgrund (vit, grå eller svart) till hemsidan som ger ett ansikte på den man vill ringa, maila eller träffa under ett besök på företaget.
Pressbilder: Teknisk goda och professionella porträtt av ett urval kontakt- och nyckelpersoner som skickas till media i samband med nyhetsartiklar, intervjuer eller pressmeddelanden. Bilderna är ofta första intrycket av ditt företag. Kan med fördel tas i en miljö som är relevant för verksamheten.
Produktionsbilder: Vy- och närbilder på olika steg av tillverkningsprocessen.
Lokalbilder: En chans att visa upp kontor, fabrik, geografiskt läge (förslagsvis med hjälp av drönare) vilket bland annat skapar igenkänning för kunder som besöker företaget.
Actionbilder: Oposerade ”flugan på väggen”-bilder på personal i arbete. Visar att företaget har kunnig personal som gillar sitt jobb.
Personalbilder i miljö: Porträttbilder av personal som tittar in i kameran när hen har tagit en paus från sitt arbete. Används bland annat i rekryteringssyfte för att visa sympatiska kollegor.
Trivelselbilder: Bilder på personal som interagerar i olika miljöer, både på arbetsplatsen och på fritiden – t.ex. under en AW. Används i rekrytering för att visa ett skönt gäng av kommande kollegor.
Produktbilder: Bilder som antingen är frilagda mot neutral bakgrund eller tagna i en för produkten eller tjänsten relevant miljö såsom skog, verkstad, laboratorium etc.
Applikationsbilder: Bilder på när en kund nyttjar företagets produkter eller tjänster.
Film som engagerar
Företagsfilm: Film som på ca 45–90 sekunder berättar om företagets historia, ambitioner, tjänsteutbud och/eller hållbarhetssyn. Innehåller vanligtvis en blandning mellan intervjuer, inklippsbilder från verksamheten och arkivmaterial.
Herofilm: En kort dekorativ film utan ljud på ca 15 sek som en besökare av hemsidan möts av längst upp på startsidan. Filmen redigeras så att bärande element hamnar mitt i bild. Det gör dels att ögat inte behöver hoppa i sidled, dels att bilden inte beskärs konstigt i en responsiv webbdesign.
Filmsekvenser för sociala medier: Färdiga generiska småfilmer (ca 15 sek) kopplade till ett tema som vid olika tillfällen under året är aktuellt att lyfta i sociala medier, exempelvis kopplat till någon av företagets produkter eller tjänster. Levereras med fördel i formatet 1:1 eller 9:16.
Explainer video och lanseringsfilm: Film som förklarar en produkt eller tjänst på ett pedagogiskt och intresseväckande sätt. Följer ofta en viss struktur, nämligen ”problembeskrivning” > ”presentation av lösning (vändpunkt)” > ”hur funkar lösningen?” > ”vad är konsekvensen för användaren?” > uppmaning att ansluta eller köpa”. Inte sällan börjar en sån här film med meningen ”vore det inte bra om …?” följt av ”därför skapade vi”.
Mässfilm: En rent visuell film med klipp som visar verksamheten, utbud, lokaler, personal och geografiskt läge. Filmen är tänkt att rulla på en skärm vid företagets monter under mässor då många besökare passerar, vars uppmärksamhet företaget snabbt behöver fånga.
Porträttfilm: Ett dokumentärt porträtt – i bemärkelsen ”autentiskt” och ”medryckande berättelse” – om en person (grundare, kollega etc) vars utmaningar, drivkraft eller passion kan inspirera andra. Den här typen av film är passande för att lyfta fram eldsjälar i organisationen – personer som är lojala och trivs på sitt jobb.
Success story: Porträtt av en företagskund som vittnar om att företagets produkter eller tjänster fungerar. Detta blir ett subtilare sätt av marknadsföring istället för att företagen själva ska stå i centrum och berätta om sin förträfflighet.
Sponsorfilm: Varumärkesbyggande film om en aktör som företaget har valt att sponsra, t.ex. en idrottsförening.
För ett inlägg om vilka värden som kännetecknar bra bilder och filmer, följ denna länk.
Kontakta mig för att få en offert för punkterna ovan. Som fotograf och filmare kan jag på ett kostnadseffektivt sätt både fota och filma vid samma tillfälle.