Helmia har nu fått in nya Volvo EX90 som går att boka för provkörning. I samband med det spelade vi in en liten teaser som hamnade på Facebook och Instagram.
Här är filmen om Volvos nya helt eldrivna flaggskepp, fångad i solskenet i Karlstad och Hammarö:
Önskat format var 9:16 och en maxlängd på ca 15 sek. Traditionellt spelar jag då in i 16:9 med formatmarkeringar i kameran så att jag kan beskära till 9:16 och veta att allt väsentligt får plats i bredd. Upplösningen räcker ändå för stående HD (1080×1920) samtidigt som jag då kan justera utsnittet i x-led i efterhand.
Så gjorde jag även här men levererade också variant som är populär bland filmare på bl.a. Instagram, nämligen att stapla 16:9-bilder på varandra och presentera i 9:16 formatet. På så vis kunde vi få plats med fler bilder på samma tid … även om det är en avvägning huruvida det blir rörigt för ögat eller inte.
Personligen gillar jag den här typen av kollage. Det händer också att jag roterar en liggande 16:9-bild så att den får plats i 9:16-behållaren för visning i 90 grader.
Det är inte lätt eller kul att komponera en bild i stående format. Kalla mig gammal och traditionell men jag tror ingen som gillar bildkomposition är så förtjust i det stående formatet.
Stillbilder från inspelningen: