”Kommer batteriet att räcka?” tänkte jag förtvivlat när jag i full fart stack iväg med drönaren mot fraktfartyget som redan hade försvunnit mot horisonten. Kaptenen verkade ha glömt bort att min lilla båt inte tillnärmelsevis var lika snabb som hans. Att kaptenen hade bytt kommunikationskanal och inte svarade på mobiltelefonen gjorde inte saken lättare. Jag tryckte joysticken framåt och hoppades på det bästa.
Jag hade fått i uppdrag av Ahlmark Lines AB att ta fram bilder och film på deras nya skepp ”M/S Unden”. Jag har fotat bilar och lastbilar tidigare men fraktskepp av den här storleken är snäppet svårare. I hamnen styrs du av både sjöfartsskydd (ISPS) och hamnskydd. I närheten av Karlshamns hamn har Försvarsmakten dessutom en anläggning som gjorde att spridningstillståndet för drönarmaterialet begränsades. Men jag och Lisa Björklind rodde projektet i hamn ändå som resulterade i material till den nya hemsidan på https://ahlmarklines.se/ i form av:
- Film, fullversion (se nedan)
- Film, kortversion (max 60 sek)
- Film, ”hero-film” (max 20 sek utan ljud som ska snurra på hemsida)
- Stillbilder (bl.a. till hemsida)
I leveranser så försöker jag jobba med åtminstone en fullversion och en kortversion för antingen sociala medier eller som rullande landningsvideo på en hemsida. För mig är det ett relativt enkelt sätt att skapa mervärde för kunden.
Och det gick bra med drönarflygningen. Batteriet räckte för att få de bilder jag behövde på det bortrusande skeppet och sen ta mig tillbaka till båten. Adrenalinet sjönk till slut när jag hade lyckats landa på en kraftigt guppande båt.
PS. För den som inte vet så har drönare en funktion som heter ”return to home” som aktiveras när drönaren förlorar kontakten med kontrollenheten. Men om båten rör sig under flygningen så kommer return to home föra drönaren till platsen där den lyfte och landa … i vattnet. Samma öde möter den om batteriet tar slut under flygningen. Så det är alltid ett visst adrenalinpåslag när man kör drönare över vatten.