Visibla erbjuder verkstadsföretag ett nytt sätt att köpa och sälja material.
Tillsammans med Maja Wennberg, Cecilia Ågren och Christoffer Nordquist spelade jag in film på Bergs Mekaniska Verkstad i Molkom AB som introducerar Visiblas tjänst, via Sting Bioeconomy.
Fullversion:
Kortversion:
Förutom inspelning och redigering gjorde jag även utkast för manus. Den här typen av filmer följer oftast samma mönster vilket kan sammanfattas så här:
- Vad är problemet för användaren?
(Ger bakgrund till varför produkten eller tjänsten behövs.) - Hur löser produkten eller tjänsten problemet?
- Vad är konsekvensen för användaren?
Upplägget blir därmed ungefär så här:
- presentera företaget
- presentera användaren som vi får följa i filmen
- beskriv problemet
- vändpunkt
- lösning
- uppmaning att ansluta eller köpa
Manuset ska vara:
- kort
- presentera viktigt budskap inom 30 sek
- du-form
- rätt ton
Sen gäller det att få ihop alla delar på ett engagerande sätt … och inte prata för snabbt.
Den här filmen kombinerar egeninspelat material med externa arkivklipp. Det var OK i det här fallet eftersom vi inte visade upp just denna specifika verkstad utan en verkstad i allmänhet.
Under min tid som teknisk kommunikatör på Semcon jobbade jag med CPI (customer product information) och fick upp ögonen för MPI (marketing product information). Det senare presenterar information på ett generellt, aptitligt och feature-betonande sätt, som ett ”white paper”.
Hör av er om ni behöver hjälp att ta fram filmer som bor i skärningspunkten mellan teknik, pedagogik och kreativitet.
Och är du i tillverkningsindustrin och behöver material – gå in på https://visibla.se/ och registrera en användarprofil för att handla billigt, snabbt, tryggt och miljövänligt.
PS. Ett inspirerande företag som verkligen lyckas ta ett fräsch grepp på ”explainer videos” eller ”launch videos” tycker jag är Sandwich i Los Angeles som utöver ovan kryddar med en dos humor.