I filmhistorien har biografer experimenterat med ”luktkort” – ungefär som Trisslotter där man istället för en potentiell vinst skrapar fram en doft som matchar skeendet på bioduken. (Luktkort var ett av flera multisensoriska test för att behålla biopubliken när TV:n slog igenom.)
Jag önskar att jag hade ett luktkort till denna demo av klipp som jag spelade in åt Nord-Lock Group som ville ha installation- och applikationsbilder till deras Expander-axel som är ett slitstarkt och lättinstallerat premium-alternativ till marknadens existerande axlar som ägare tvingas byta med hög frekvens. Nord-Locks luktkort skulle avge den fantastiskt mättade doften av avverkad barrskog.
Som fotograf funderar jag ofta på min USP. Ett tag lyfte jag fram min ingenjörsbakgrund för att påvisa effektivitet, struktur och intresse att sätta sig in i olika ämnen. Numera trycker jag på att jag både fotar och filmar vilket för en kund innebär dubbelt så mycket material från ett och samma tillfälle (via en och samma kontakt).
I projektet för Nord-Lock var leveransen bilder (se nedan) och ett gäng lösa videoklipp som kan fungera som byggstenar i framtida filmer.