”Företag bör anlita en yrkesfotograf istället för att köpa bildbyråbilder för en billig peng eller låta anställda med bra kameror ta bilderna.” Den åsikten är självklart partisk men här kommer några argument som motiverar prislappen och existensberättigandet för yrkesverksamma fotografer.
Del 1: Värdet av bra bilder
Låt oss först prata om varför du som företagare bör satsa på bra bilder i din marknadsföring. Bra bilder har följande värden:
- Du uppfattas som proffsigare. Bra bilder skickar signaler att du är professionell. Motsatsen gäller också. Om du paketerar dina tjänster med kassa bilder på hemsidan eller i sociala medier (ställen där du ger dina potentiella kunder sitt första intryck), vad mer antas du tumma på då – dina produkters kvalitet?
- Du engagerar och syns mer. Inlägg i sociala medier med bra bilder engagerar mer. Förutom mer trafik till din hemsida så får du fler likes, delningar och kommentarer vilket algoritmerna på sociala medier belönar med ökad synlighet för personer i och utanför ditt nätverk.
- Du kommunicerar effektivare. Bra bilder kan ögonblickligen fånga uppmärksamhet, informera och underhålla. Hjärnan tolkar bilder snabbare än text. I en tid då konsumenter kännetecknas av otålighet så är bilder extra viktiga. Att skapa kommunikation med bilder är det snabbaste och mest effektiva sättet att nå ut.
- Ditt budskap når lättare fram. Bra bilder gör ditt budskap enklare att förstå och minnas. Bilder är botemedlet mot texttunga sidor. De bryter upp textflöden och ger känslan av att textmängden är mindre.
- Du tjänar mer pengar. Sammantaget gör bra bilder att ditt företag konverterar fler besökare och tjänar mer pengar.
Del 2: Varför bör företag anlita en yrkesfotograf?
Alla behöver bilder. Men varför kan inte Helén eller Peter på HR ta dem – de har ju ganska bra kameror? Här är några argument till varför företag bör anlita en yrkesfotograf:
- Du får bättre bilder. Fotografi är en konstform som inte alla har fallenhet för. Det krävs ett utvecklat bildsinne för att se god komposition, hur ljus faller, hur balans uppstår med hjälp av olika bildelement etc. En duktig fotograf har också en god (pre-)visualiseringsförmåga och en känsla för berättande med hjälp av olika perspektiv, vinklar, brännvidder etc. En bra fotograf kan göra det ordinära extraordinärt.
- Du får en duktig redigerare på köpet. Att trycka på kameran är bara en del av fotograferingen. Även om vi strävar efter att göra så mycket som möjligt “in camera” så återstår det bearbetning för att bilden ska framkallas. En bra fotograf ser vad som behöver göras med en bild. Vilka delar ska mörkas ner? Vilka ska ljusas upp? Var saknas det kontrast? Är färgmättnaden rätt? Målet är ju att betraktarens uppmärksamhet ska hamna på rätt ställe i bilden. Redigering är alltså ett eget hantverk, för vissa till och med ett eget yrke.
- Du betalar för en timme och får 10 000 timmar på köpet. Gör du något många gånger så blir du till slut duktig på det – det gäller snickare, läkare, pianister, mätingenjörer och fotografer. Vi gör fel, gör om och gör rätt. Vi drar lärdomar av våra misstag. Vi lär oss små knep under resans gång. Vi raffinerar våra arbetsflöden. Vi nöter, nöter, nöter. Vi utvecklar muskelminnet och löser problem utifrån erfarenheter från liknande situationer.
- Du får en säkrare leverans. Även om det finns amatörer som är fantastiskt duktiga fotografer så är de sina egna uppdragsgivare. De kan därför välja tidpunkten för fotograferingen helt själva … eller helt strunta i att gå ut om vädret inte är optimalt. Amatörer har inga deadlines att förhålla sig till utan kan lägga ner hur mycket tid som helst på att tweaka en bild i Photoshop. En yrkesfotograf måste kunna tämja dåligt, platt och osmickrande ljus och komma hem med bilder som går att använda, oavsett förutsättningarna.
- Du slipper krångel med utrustning. Genom att anlita ett proffs så får du tillgång till beprövad och utvald utrustning. Det är skräddarsydda kit med blixtar, tåliga kamerahus, gimbaler, mikrofoner och allt annat som krävs för att få jobbet gjort.
- Du får ett smidigt arbetsflöde. Ett proffs har ett väloljat arbetsflöde som med tiden förfinats i samarbete med kunder. Det rör sig exempelvis om processer för urvalsunderlag, granskning och leverans. En fotograf blir därutöver med åren en god konsult som är van att bemöta många olika typer av människor – alla med olika grader av samarbetsvillighet och kontrollbehov.
- Du får ett bollplank och kvalitetsfilter. En fotograf kan ge förslag på koncept och genomförande eller ifrågasätta bildens premisser utifrån perspektiv såsom estetik, genus, hållbarhet etc.
”Men Helén då? Skulle inte hon fota åt oss?” Fler argument till varför företag bör anlita en yrkesfotograf istället för att låta en av sina anställda ta bilderna:
- Du kan ställa krav. Huvudargumentet för att bekosta externa fototjänster är att du kan ställa krav på någon som tar betalt. Är du inte nöjd så kan du påtala det. Du kan adressera brister och i samtal hitta lösningar för att få dem lösta.
- Du använder dina anställdas tid på bästa sätt. Genom att anlita en fotograf så kan dina anställda koncentrera sig på sina ordinarie arbetsuppgifter, istället för att fota.
- Du slipper bekymmer för anställdas privata utrustning. Om en anställd använder sin egen utrustning kanske du behöver betala ersättning för slitage. Du behöver också se till att utrustningen är försäkrad utifall något händer.
Del 3: Varför anlita Fryken Media?
Fryken Media kan erbjuda:
- Inriktning mot miljöporträtt, berättande och friluftsliv.
- En stil som är en blandning av reklam och reportage. Fryken Media försöker paketera berättelser på ett vackert sätt.
- Många färdigheter (fotar, filmar, redigerar, illustrerar, 2D-animerar, skriver, instruerar/förklarar).
- Inspirerar och underhåller samt informerar och instruerar.
- 20 års erfarenhet av foto och innehållsproduktion.
- Småskalig produktion som är enkel, flexibel och snabb att anlita.
- Ändamålsenlig utrustning som kombinerar ljuskvalitet och flexibilitet (drönare, blixtar, led-paneler, stabilisering etc).
- Teknisk bakgrund med intresse för att förstå hur saker funkar och hur man ska förmedla det till andra på ett lättförståeligt sätt.
- En person på lönelistan (= kostnadseffektiv).
- Nästintill obefintliga administrationskostnader (= kostnadseffektiv).
- Konsulterfarenhet – kan anpassa mig till olika arbetsgrupper, justera ambition utifrån budget och leverera före deadline.
- Erfarenhet från stora bolag i internationella projekt med höga krav på sekretess (Atlas Copco, Bombardier, Ericsson, Scania, ASSA Abloy).
- Nyfiken och idésprutande – älskar att spåna kring icke-konventionella lösningar som sticker ut och skapar uppmärksamhet i flödet.
Del 4: Men varför inte bara köpa in bildbyråbilder?
Bildbyråer har stora samlingar med kategoriserade bilder som användare kan få gratis eller köpa till en låg kostnad. Även om det finns många guldkorn så har bildbyråbilder ofta ett ganska skamfilat rykte. Det beror på att innehållet är generiskt – att bilderna är fotograferade så att de ska gå att använda i så många sammanhang som möjligt (och därmed generera så mycket pengar som möjligt för upphovsmannen).
En bild från en bildbyrå är (oftast):
- Inte exklusiv (konkurrenten kan använda samma bild i sin marknadsföring)
- Övertydlig och stereotyp (tänk “män i slips gör high fives i kontorsmiljö”)
- Opersonlig och tillrättalagd (“perfekt”)
En annan aspekt av bildbyråbilder är att de med största sannolikhet är tagna någon annanstans. Fryken Media tror på att marknadsföring blir mer relevant om bilder är tagna i miljöer som användare kan känna igen sig i. Då blir den svårare att avfärda som centralt producerad reklam som skickats ut på bred front.
Bildbyråbilder är två snäpp över att ha sin hemsida fylld med platshållartext.